Ikona Matky ustavičnej pomoci bola pravdepodobne namaľovaná na ostrove Kréta niekedy koncom 15. storočia. Kréta bola domovom prekvitajúcej školy ikonovej maľby, ktorej je táto ikona príkladom.
Podľa legendy, ktorá s ňou súvisí, bola ikona Matky ustavičnej pomoci ukradnutá z kostola na ostrove Kréta talianskym obchodníkom, ktorý ju priniesol do Ríma. Po rôznych pokusoch ukryť krádež bola ikona umiestnená v kostole svätého Matúša na mieste, kde je dnes Via Merulana. Tu bola veriacim vystavená k úcte. Nie je možné odhaliť jej pôvod s istotou, ale autentickosť jej pôvodu z Kréty je aspoň pravdepodobná.
Tvorba ikon na Kréte
V rokoch 1212 až 1669 bola Kréta pod vládou Benátok, ktoré boli prosperujúcou obchodnou republikou. Pôvodní obyvatelia ostrova patrili k byzantskej alebo Pravoslávnej cirkvi, zatiaľ čo Benátky boli latinsko-katolíckym národom. Ostrov prosperoval pod benátskou nadvládou a patronát umelcov a maliarov, ktorý bol charakteristický pre stredoveké Taliansko, bol charakteristickou črtou života na ostrove, kde prekvitali západné a východné štýly malieb. Západné umenie tejto doby bolo viac naturalistické a nápadité, zatiaľ čo ikonový štýl Pravoslávnej cirkvi sa riadil viac pevne stanovenými tradičnými štýlmi, a to ako v oblasti znázorňovania objektov, tak v usporiadaní ikony a jej sfarbení.
Keď bolo mesto Konstantinopol, centrum Východnej ríše, porazené Turkami v roku 1453, mnohí maliari z Východnej ríše hľadali útočisko na Kréte. To viedlo k renesancii umeleckého života ostrova. Jeden z najznámejších umelcov z Kréty, Doménikos Theotokópoulos, sa časom presťahoval do Španielska, kde sa stal známym pod pseudonymom „El Greco“ a stal sa slávnym vďaka svojmu jedinečnému štýlu, pri ktorom sa inšpiroval tradičnou ikonovou maľbou.
Krétska maľba ikon je charakteristická veľmi presnými obrysmi postáv a starostlivým modelovaním tónov telovej farby pomocou malých jasných zvýraznení na lícach. Odevy spadajú do takmer geometrických záhybov a vyznačujú sa silnými farbami. Mnohé z týchto vlastností sú zjavné na ikone Matky ustavičnej pomoci.
Panna Mária umučenia
V byzantskej tradícii je päť hlavných typov ikony Božej matky. Prvým a najčastejším je „Sprievodkyňa“ (v gréčtine Hodigitria), v ktorom Mária drží dieťa a ukazuje naň, ako sprievodca k Bohu a spáse. Druhá sa nazýva „Láskavé milosrdenstvo“ (Eleusa) a zdôrazňuje lásku matky k dieťaťu, ktorá ho drží blízko svojej tváre, kým ono sa jej vinie okolo krku. V treťom, „Celá milosrdná“ (Panakranta), matka je usadená na tróne ako kráľovná s dieťaťom na jej kolenách. Štvrtý typ je „Naša matka znamenia“: tu je Mária zobrazená s rukami zdvihnutými k modlitbe, s dieťaťom uzavretým v kruhu, ktorý predstavuje jej lono. A napokon, „Príhovorkyňa“ (Agiosortissa) je jediný typ, ktorý zobrazuje Máriu bez dieťaťa: ruky drží v prosebnom geste.
V priebehu času sa objavili nové typy ikon založené zvyčajne na piatich klasických typoch. Naša ikona „Ustavičnej pomoci“ patrí k typom, ktorý Pravoslávna cirkev zvyčajne nazýva „Matka trpiaceho Boha“. Matka v ňom dieťa pevne drží, rovnako ako v „Sprievodkyni“ a „Láskavom milosrdenstve“. Najvýraznejšia je však prítomnosť dvoch anjelov, Gabriela a Michaela v horných rohoch, ktorí držia nástroje umučenia, ich ruky sú pokryté látkami alebo závojmi. Keď prosebníci prinášali dary cisárovi, zakrývali si ruky na znak rešpektu. Z chodidla dieťaťa zvyčajne padá sandál. Toto je jasný jednoduchý detail, ktorý pripomína krehkosť dieťaťa a biblický symbol pre vzdanie sa vlastných práv (pozri Dt 25,9 a Rúth 4,7-8).
Zdá sa, že najstarším znázornením „Matky trpiaceho Boha“ je freska v kostole na Cypre z roku 1192. Na nej stojí Mária v životnej veľkosti, držiac bosé dieťa jemne a ochraňujúco, s dvoma anjelmi na každej strane v životnej veľkosti. Ukázalo sa, že je populárnou ikonou, veľmi rozšírenou v pravoslávnych kostoloch v oblasti Stredomoria. Nie je teda nečakané, že sa ukázala byť populárnou ikonou v dielňach Kréty, najmä keď bolo možné maľovať ju na drevo ako „prenosnú ikonu“, ktorú bolo možné prenášať a inštalovať v domácnostiach.
Celoživotné utrpenie
Za jednoduchou umeleckou ikonou Matky trpiaceho Boha je bohatá biblická teológia. Základný text je z meditácie o Kristovom kňazstve v Liste Hebrejom. Autor Listu opisuje, že keď prišiel Kristus na svet, povedal: „Nechcel si obetu ani dar, ale dal si mi telo; Nepáčili sa ti zápalné obety ani obety za hriech. Vtedy som povedal: „Hľa prichádzam, aby som plnil tvoju vôľu, Bože.“ (Hebr 10,5-7). Inými slovami, od samého začiatku bolo srdce Ježiša nasmerované na jeho smrť ako akt poslušnosti a podriadenia sa vôli Otca.
Liturgia na sviatok Obetovania Pána v chráme je zameraná na rovnakú myšlienku, že Ježiš je v prvých týždňoch svojho života obetovaný rodičmi. Veľký pisateľ hymnusov / kazateľ byzantskej tradície, ktorý kázal na slávnosti, predstavuje rozhovor medzi Máriou a jej synom. „Jedného dňa uvidíte dieťa, ktoré teraz nosíte v náručí, s rukami prebodnutými klincami z lásky k ľuďom. Ten, ktorého nazývate život, uvidíte visieť na kríži a budete smútiť nad jeho smrťou.“
Autor: Brendan McConvery CSsR
Zdroj: cssr.news
Príbuzné články:
Sv. Ján Pavol II o svojom vzťahu k Matke ustavičnej pomoci (Rím, 20. jún 1991)
Sv. Alžbeta od Najsvätejšej Trojice a jej úcta k Matke ustavičnej pomoci
Úcta k Matke ustavičnej pomoci bl. Charlesa de Foucauld
Svätý Alfonz a Božia Matka (Michael Brehl)
Príhovor P. Brehla na kongrese o Matke ustavičnej pomoci v Madride (máj 2017)
Príhovor P. Zdrzałeka o Matke ustavičnej pomoci v Madride (máj 2017)
Matka ustavičnej pomoci a Filipínci
Nová aplikácia s modlitbou k Matke ustavičnej pomoci
Ikona požehnaná pápežom putovala na Slovensku aj v Čechách
Matka ustavičnej pomoci v Kazachstane
Matka ustavičnej pomoci v Albánsku
Matka ustavičnej pomoci na poštových známkach v Poľsku
Ján Pavol II a Matka ustavičnej pomoci
Kostol sv. Alfonza – miesto s fascinujúcou históriou
Redemptoristi - provincialát
Puškinova 1
811 04 Bratislava
Naša organizácia (resp. Kongregácia Najsvätejšieho Vykupiteľa - redemptoristi) spracúva osobné údaje podľa zásad v súlade s platnou právnou úpravou.
Ochrana osobných údajov
© Copyright 2022 | CREA : THINK studios | All Rights Reserved