Rok venovaný komunitnému životu
Niekoľko úvah o kvalite nášho komunitného života
Konšt. 21-75; EG 026-049; Lk 6,12-16
Páter Rogério Gomes CSsR, generálny predstavený
Úvod
Komunita je skupina ľudí, ktorí majú spoločné charakteristiky, záujmy, ciele alebo pocit identity a spolupatričnosti. Môže sa vytvárať na základe geografickej polohy, spoločných záujmov, koníčkov, kultúrneho alebo etnického pôvodu, profesionálnej príslušnosti, náboženskej identity atď. a poskytuje sociálnu štruktúru, ktorá podporuje spojenia, komunikáciu a spoluprácu medzi jej členmi. Prostredníctvom identifikácie alebo spoločných záujmov jednotlivci navzájom komunikujú rôznymi spôsobmi podľa rôznych potrieb. Táto interakcia prebieha prostredníctvom osobných vzťahov a digitálnych platforiem. V tomto zmysle význam komunity presahuje bezprostredné okolie ľudí, takže ich vzťahy sa stávajú oveľa univerzálnejšími. Dnes hovoríme napríklad o digitálnych alebo virtuálnych komunitách, ktoré majú svoje hodnoty i nesúlad.
Pre nás redemptoristov má komunita osobitnú hodnotu. Podľa Santina Raponiho „redemptoristické spoločenstvo existuje pre evanjelizáciu, pre misiu. Komunita uskutočňuje evanjelizáciu a napĺňa sa prostredníctvom evanjelizácie. Komunita je požiadavkou „poslania Cirkvi“, teda povolania vlastného kongregácii.“[1] V tomto zmysle nie sme len skupinou zhromaždenou okolo spoločného záujmu alebo charizmy, ale niečím, čo presahuje naše zasvätenie sa Kristovi Vykupiteľovi, ktorý je centrom komunitného života. Konštitúcia 23 nám ukazuje hodnotu spoločenstva.
Keďže členovia sú povolaní pokračovať v Kristovej prítomnosti a jeho misii vykúpenia vo svete, volia si osobu Krista ako stredobod svojho života a denne sa usilujú o čoraz užšie osobné spojenie s ním. Vykupiteľ a jeho Duch lásky sú teda v centre spoločenstva, aby ho formovali a udržiavali. A čím užšie je ich spojenie s Kristom, tým silnejšie bude ich vzájomné spojenie.
Santino Raponi to potvrdzuje: „Kristus je prítomný v spoločenstve a je prostredníctvom neho rozšírený. Medzi prvým misionárom a misionárskym spoločenstvom je symbiotický vzťah, takže život spoločenstva je založený na Kristovi. Spoločenstvo v Kristovi a misia s Kristom sú dva aspekty, ktoré sa navzájom vyžadujú a živia, pretože je to tá istá osoba (Kristus), ktorá je v centre bratských vzťahov a ktorá sa ohlasuje v misijnej činnosti“.[2]
1. Prečo začať so životom v komunite?
Vzhľadom na otázky nastolené XXV. generálnou kapitulou a rozhodnutia XVI. generálnej kapituly sa generálne vedenie rozhodlo zamerať sa každý rok na jednu tému. Neznamená to, že ostatné budú zanedbané. Začali sme komunitou, pretože je to krehká skutočnosť v Kongregácii. Mnohé problémy, ktoré sa dostanú ku generálnemu vedeniu, majú pôvod v komunite. Odznelo to aj na stretnutí Únie generálnych predstavených, keď Carballo Nuñes, sekretár Dikastéria pre zasvätený život, uviedol, že ročne odchádza zo zasväteného života 2 000 rehoľníkov. Podľa štúdií Kongregácie sú dvoma hlavnými príčinami strata viery a komunitný život.
Vzťahy charakterizujú komunitný život. V komunitnom živote redemptoristov má tento vzťah tri rozmery: vzťah s Bohom, vzťah s druhými a vzťah s tými, ktorým slúžime, s tými najopustenejšími.
2. Kvalita života v komunite
Do našich úvah musíme zahrnúť aj kvalitu komunitného života. Kvalita komunitného života sa vzťahuje na celkovú pohodu, spokojnosť a pozitívne skúsenosti, ktoré jednotlivci a skupiny získavajú zo svojich interakcií a účasti v rámci konkrétnej komunity alebo susedstva. Zahŕňa širokú škálu faktorov, ktoré prispievajú k pocitu spolupatričnosti, šťastia a naplnenia ľudí v ich miestnom prostredí. Zdravý život komunity znamená šťastných spolubratov, dobre vykonanú prácu, pozitívnu víziu budúcnosti a misionárske svedectvo. Ako som už povedal, musíme investovať do vzťahov s Bohom (duchovný život), medzi sebou navzájom (život spoločenstva) a s tými, ktorým sme povolaní slúžiť (naše poslanie). Toto je zakotvené v našich konštitúciách. Sú pre nás vynikajúcim duchovným zdrojom. Povzbudzujte spolubratov, aby intenzívne žili každú z piatich tém: spoločenstvo, formácia, misia, vedenie a spiritualita.
Trvám na tomto pojme, pretože skôr než začneme hovoriť Božiemu ľudu o spoločenstve, musíme ho žiť v prvej osobe a komunite. Vyzdvihnem teda niekoľko kľúčových aspektov, ktoré ovplyvňujú kvalitu života komunity a ktoré podľa mňa musíme zdôrazniť:
Na prvý pohľad sa to môže zdať idealistické. Musíme sa však vydať touto cestou, ak chceme intenzívnejší a ľudskejší život spoločenstva, ktoré je schopné starať sa o druhých a evanjelizovať. Nie je to ľahká úloha, ale je to možné, ak máme vieru v komunitný život. Len tak môžeme dôslednejšie svedčiť o evanjeliu. V opačnom prípade budeme pre druhých len kazateľmi – bez toho, aby sme žili to, čo hlásame.
3. Život a poslanie spoločenstva
Dnes je pre nás veľkou výzvou zapojiť postmoderného človeka do duchovných vecí a do komunitného života. Postmoderná ľudská bytosť je náboženská, ale nechce patriť k žiadnemu náboženstvu. Túži si založiť náboženstvo, ktoré je v súlade s jej záujmami. Hľadá božskú bytosť, ktorá by naplnila jej túžby. Dnes sa nájdu ľudia, ktorí o sebe tvrdia, že sú budhisti, katolíci i letničiari. Mnohí ľudia nechcú náboženstvo a účasť v cirkvi. Ľudia dnes veria, že môžu žiť svoje náboženstvo bez života v spoločenstve. Môžu nadviazať priamy vzťah s Bohom bez sprostredkovania spoločenstva. To je výzva pre našu misiu!
Je za tým mnoho dôvodov: presvedčenie, že človek nepotrebuje Boha; Cirkev neobnovila svoj jazyk a svoje pojmy; členovia Cirkvi nesvedčia o evanjeliu svojím životom atď. Mohli by sme si položiť nasledujúcu otázku: Kto sú pre nás dnes ovce z domu Izraela? Je pre nás ľahké nájsť pokorné ovce. V tomto neustále sa meniacom svete sme ako redemptoristi povolaní ohlasovať hojné vykúpenie. Naše konštitúcie sú pre nás výzvou: „Najopustenejšími, ku ktorým je Kongregácia poslaná, sú najmä tí, ktorým Cirkev ešte nedokázala poskytnúť dostatočné prostriedky spásy, tí, ktorí nikdy nepočuli posolstvo Cirkvi alebo ho aspoň neprijali ako „dobrú zvesť“, a napokon tí, ktorí trpia škodu kvôli rozdeleniu v Cirkvi.“ (Konštitúcie 3)
Komunita je veľmi dôležitá pri napĺňaní tohto poslania byť nablízku tým najopustenejším. Podľa Konštitúcie 21: „Aby redemptoristi plnili svoje poslanie v Cirkvi, vykonávajú svoju misijnú činnosť ako komunita. Spoločný apoštolský život totiž najúčinnejšie pripravuje cestu pre život pastoračnej lásky. Preto základným zákonom života členov je toto: žijú v spoločenstve a svoju apoštolskú činnosť vykonávajú prostredníctvom komunity. Z tohto dôvodu treba mať pri prijímaní akejkoľvek misijnej práce vždy na pamäti aspekt komunity. Tá skutočne neexistuje vtedy, keď členovia len spolu žijú; vyžaduje si aj skutočné zdieľanie na ľudskej a duchovnej úrovni.“
XXVI. generálna kapitula nás vyzýva, aby sme boli misionármi nádeje v šľapajách Vykupiteľa. Pripomína nám našu podstatu. Sme misionári. Sme apoštolskí ľudia. Žijeme v spoločnom zväzku, svojím rehoľným povolaním tvoríme jedno misionárske telo a sme spolupracovníkmi, spoločníkmi a služobníkmi Ježiša Krista v diele vykúpenia. Sme silní vo viere, radostní v nádeji, horliví v láske, zapálení horlivosťou, pokorní a vždy oddaní modlitbe. Sme autentickými učeníkmi svätého Alfonza; radostne nasledujeme Krista Vykupiteľa, zúčastňujeme sa na jeho službe, s jednoduchosťou života a jazyka a s neustálou disponovanosťou k najťažším veciam hlásame mužom a ženám hojné vykúpenie (porov. Konšt. 2 a 20). Tieto dve konštitúcie nám hovoria, kto sme! Vskutku, disponovanosť k najnáročnejším a najťažším veciam je pre nás neustálou výzvou. Ako redemptoristickí misionári na to nesmieme nikdy zabúdať.
Slovo misia pochádza z mittere, posielať, missus – poslať alebo byť poslaný vykonávať nejaký úrad, vykonať určitú úlohu, takmer vždy mimoriadne dôležitú. Poslať (mandare) znamená zveriť, podať ruku. Vyslaný dostáva mandát a dôveru niekoho alebo spoločenstva. Nejde na vlastnú päsť. Misia sa vykonáva v mene Ježiša, ktorý bol poslaný Otcom a svoju misiu vykonával v Jeho mene až do konca, nie vo svojom vlastnom mene (porov. Jn 3,16-18). Scénou pokušenia bolo, keď bol Ježiš konfrontovaný s ohlasovaním seba samého, a nie Otca (porov. Mt 4,3-11). V tomto zmysle náš misijný mandát pochádza od Krista Vykupiteľa v tom zmysle, že sme ním povolaní podieľať sa na misii Otca a Kongregácie ako cirkevnej skutočnosti, ktorá zdieľa charizmu prijatú od Ducha a dáva ju do služby misie spolu s Božím ľudom. V tomto zmysle redemptoristický misionár nie je poslaný na miesto, kde by sa sám identifikoval; je poslaný do komunity a na misiu, pretože bol poslaný v mene Krista. Nemá sólovú kariéru. Jeho prítomnosť tam je misionárska.
Ako hovorí Evangelii Gaudium: „Moje poslanie byť v srdci ľudí nie je len súčasťou môjho života alebo odznakom, ktorý si môžem odložiť; nie je to „niečo navyše“ alebo len ďalší moment v živote. Naopak, nemôžem ho vykoreniť zo svojej bytosti bez toho, aby som nezničil sám seba. Som poslaním na tejto zemi; to je dôvod, prečo som tu na tomto svete. Musíme sa považovať za zapečatených, dokonca poznačených týmto poslaním prinášať svetlo, žehnať, oživovať, pozdvihovať, uzdravovať a oslobodzovať.“ (EV, 273)
Pokiaľ ide o život a poslanie komunity, musíme zvážiť niektoré dôležité prvky:
Záver
Na záver chcem uviesť tento odsek z listu, ktorý som poslal Kongregácii pri otvorení roka života komunity:
„Identitu komunity redemptoristov tvoria tri základné aspekty: Kristus Vykupiteľ je stredobodom a dôvodom nášho zasvätenia, ľudia, ktorí sa mu zasvätili, aby pokračovali v jeho poslaní, a ľudia, ku ktorým sme poslaní a s ktorými sme poslaní. Sme spoločenstvom osôb: osoby Ježiša, osoby každého z našich spolubratov a osoby najopustenejších. Preto je podľa našich konštitúcií miestom par excellence pre spoločenstvo a uplatňovanie misionárskeho ducha život v komunite… (porov. Konštitúcie 21). Komunita je miestom, kde sa delíme o svoju existenciu, dejiny spásy a spomienky na vykúpenie. Je to miesto, kde sa žije spoločenstvo (koinonia), služba (diakonia), svedectvo (martyria) a ohlasovanie (kerygma). V Kongregácii neexistuje jednotlivec ako taký. Misia sa vykonáva v mene Vykupiteľa a spoločenstva. On nás posiela vo svojom mene, aby sme išli k tým najopustenejším (porov. Lk 4,16-19). Každý spolubrat je teda sám o sebe misiou, vyjadrujúcej krásu poslania v mozaike tvárí komunitného diela, ktoré vyžaruje poslanie Vykupiteľa v tomto svete. Ak je to pravda, potom zasvätený život redemptoristov má zmysel a je naďalej znamením, keď je prítomnosť Krista v centre komunity, keď sa pestuje osobná a komunitná spiritualita, keď sa komunita neustále obracia, keď je každý člen spoluzodpovedný za svoju prácu a napokon keď sa sľuby žijú ako výraz lásky ku Kristovi, k spolubratom a k Božiemu ľudu. Aký redemptoristický zasvätený život chceme pre seba a pre Cirkev? Ako nám naša komunita pomáha posilňovať nás vo všetkých týchto aspektoch?“ (Rím, 15. marca 2023, sviatok svätého Klementa Mária Hofbauera, č. 6).
[1] RAPONI, Santino. Charizma redemptoristov v Cirkvi. Komentár ku konštitúciám. Rím: Komisia pre spiritualitu, 1993, s. 127.
[2] RAPONI, Santino. Charizma redemptoristov v Cirkvi, s. 131.
Redemptoristi - provincialát
Puškinova 1
811 04 Bratislava
Naša organizácia (resp. Kongregácia Najsvätejšieho Vykupiteľa - redemptoristi) spracúva osobné údaje podľa zásad v súlade s platnou právnou úpravou.
Ochrana osobných údajov
© Copyright 2022 | CREA : THINK studios | All Rights Reserved